Saturday 23 July 2011

AKU BARU SEDAR!!!!!!!!!!!

Asslamualaikum dan salam satu malaysia....:).....telah lama aku meninggalkan laman ini tergantung.....namun, disebalik kehilangan aku di alam maya ini banyak detik-detik indah berlaku dalam hidup ku ini.Walaupun, tika dan saat ini buku-bukuku menjerit memberi amaran kepadaku ku untuk membacanye,,tapi aku ingin sekali untuk mencoret sedikit coretan utntuk tika dan saat ini..setelah hampir tiga bulan aku disini,SEMALAM....aku baru sedar...huh, ruginye aku......aku amat berterima kasih kepada PN.Haziyah kerana telah memberi aku kesedaran yang amat sangat..dalam coretan ku kali ini, aku ingin memulakan dengan satu petikan dari al-quran dan hadis, iaitu..." ALLAH SANGAT SUKA KEPADA ORANG YANG MELAKUKAN SESUATU DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH"...the simple word but is not simple actually....the meaning is so big.......cuba kita renungkan, diri kita sendiri, adakah kita melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh.....hatiku terpana saat cikgu mengatakan ayat itu...adakah aku bersungguh-sungguh selama ini????.....cuba kita tanye diri kita sendiri, adakah kita berlajar bersngguh-sungguh selama ini?????.."ya allah, ko telah memberi aku kehidupan selama 18 tahun dalam dunia mu ini tetapi adakah aku hambamu yang melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh??", hatiku berbisik.......rasa bersalah sangat menghimpit hati ku ini....aku sering dibuai perassaan leka....aku rasa sangat bersalah, kerana selama ini aku tidak berlajar bersungguh-sungguh sedangkan itulah tuntutan YANG MAHA PENCIPTA.......astagfirulallahalazim..........yang allah ampunilah hamba mu ini.........namun, aku pasti ada lagi jalan untukku berubah untuk menjadi lebih baik kerana aku sangat berpegang pada janji allah bahawa allah akan membantu hambanya yang ingin membantu dirinya sendiri...dari saat ini aku telah berjanji bahawa setiap apa yang aku lakukan mesti dilakukan dengan bersungguh-sungguh.......perkara utama ialah belajar...aku harus berlajar bersunggauh kerana menuntut ilmu itu satu ibadah..selain itu, ia merupakan amanah orang tuaku kepadaku...berdosanye aku kerana tidak dapat memberikan mereka kejayaan ku pada suatu ketika dulu..tetapi itu semua itu, adalah sejarah dan masa akan datang adlah perkara yang lebih penting..i must focus on what i'm doing.....there no one can change ourselves beside ourselve.......aku rase sampai disini sahaja coretan aku pada waktu ini..insyaalah pelbagai input akan aku kongsikan dilaman ini....aku ingin menutp coretan ini dengan satu kata-kata semangat:

                             "kita tidak gagal setelah kita jatuh
                             tapi kita dikira jatuh jika kita jatuh dan tidak bangun semula,
                             berapa kali kita jatuh tidak penting,
                             tetapi yang penting ialah, bagaimana kita bangun setalah kita jatuh....."

lastly, to all readers, sama-samalah kite merubah diri kita sendiri........dan janganlah kita cepat berputus asa...setiap yang berlaku ad hikmahnya sendiri....... ......:) ....................that's all...............................

2 comments: